Daniela Braun Podręcznik rozwijania kreatywności Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi

Nie wiemy, kim jest autorka tej książki, ale z tekstu można wywnioskować, iż zajmuje się wychowaniem estetycznym i twórczym w niemieckich przedszkolach. Podręcznik skierowany jest głównie do nauczycielek nauczania przedszkolnego i klas I-III i składa się z zasadniczych dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej autorka prezentuje mało uporządkowane i mało odkrywcze rozważania o naturze kreatywności i twórczości oraz sztuce dziecka, odwołując się do znanych teorii Guilforda i Csikszentmihalyiego. Ponieważ w tej części, jak i w całej publikacji, mamy wiele przykładów fatalnego tłumaczenia, jest wiele powodów do uśmiechu (np.: “kreatywna twórczość”, s. 12; “Kreatywne zdolności można rozwinąć poprzez plastyczną twórczość”, s. 40; “kreatywne procesy twórcze”, s. 41; “dywergentne myślenie”, s. 50). Do tego dochodzą permanentne błędy w pisowni nazwisk Csikszentmihalyiego, Deweya, Skinnera, oraz – to już kuriozum wydawnicze na dużą skalę – kompletny brak spisu cytowanej w tekście literatury. W drugiej, znacznie skromniejszej objętościowo części praktycznej, autorka przedstawia kilka projektów i technik twórczych do pracy z dziećmi, głównie o charakterze plastycznym.
W sumie otrzymaliśmy “podręcznik” źle przetłumaczony, zwierający nieodkrywcze myśli (ciągłe mylenie kreatywności jako cechy człowieka z właściwościami wytworu) i kilka typowych ćwiczeń plastycznych. A Wydawnictwo “Jedność” z Kielc powinno się wstydzić, że lekceważy czytelnika, nie podając jakiejkolwiek wzmianki o autorce, nie zamieszczając bibliografii oraz “puszczając” błędy w pisowni nazwisk. Niekoniecznie!!!

KJ Szmidt

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *