Iwona Czaja-Chudyba – Jak rozwijać zdolności dziecka?

Autorka, dr pedagogiki z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, specjalistka od pedagogiki wczesnoszkolnej i teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera, napisała bardzo dobry podręcznik dla nauczycieli i wychowawców z zakresu pedagogiki i psychologii zdolności. W kolejnych czterech rozdziałach ze znawstwem opisuje rozumienie zdolności i modele zdolności, problemy związane z diagnozą zdolności i zdolnych uczniów, na jakie napotykają nauczyciele w klasie szkolnej, następnie charakterystykę zarówno pozytywnych, jak i negatywnych cech ucznia zdolnego, a na końcu różnorodne sposoby pomocy uczniom zdolnym – szkolne i pozaszkolne. Cała książka napisana jest dobrym, przystępnym językiem – widać, iż autorce zależało na tym, by dosyć trudne kwestie zdolności uprzystępnić pedagogom jak najlepiej. Każdy rozdział, zawierający syntetyczne treści świadczące o dużej wiedzy autorki, kończy podsumowanie i pytania do czytelników, służące nawiązaniu z nim dyskusji. Szczególną uwagą i estymą autorka traktuje teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, której poświęca sporo miejsca i którą – jak sądzę – słusznie uznaje za teorię zdolności. Ponieważ polska pedagogika ciągle cierpi na brak publikacji z zakresu zdolności, dlatego też książkę I. Czaji-Chudyby należy powitać z dużą radością. Tym bardziej, że ma ona wszystkie cechy świetnego podręcznika propedeutycznego na ten temat. Z pewnością powinni ją uważnie czytać nie tylko nauczyciele, ale również studenci na seminariach magisterskich. Bardzo polecam!

K.J. Szmidt

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *