Laboratorium PSK w Krakowie, 15 i 16 maja 2010

Laboratorium Treningu Twórczości PSK

Kraków, sobota i niedziela, 15 i 16 maja 2010 r.

logo-pskElementy treningu szczęścia
Metoda synektyczna

 

Słowem laboratorium określamy cykliczne warsztaty metodyczne.

Aleksandra Chmielińska z Uniwersytetu Łódzkiego poprowadziła dwukrotnie “Elementy treningu szczęścia”
Warsztaty z metod synektycznych, poprzedzone prezentacją multimedialną, poprowadzili dr Krzysztof Piotrowski (Uniwersytet Jagielloński, zainteresowania naukowe: procesy poznawcze, pamięć robocza, pamięć mimowolna, uwaga, twórczość, reklama) oraz dr Jarosław Orzechowski (Uniwersytet Jagielloński, zainteresowania naukowe: intelekt i funkcje poznawcze, pamięć robocza, twórczość i możliwości jej rozwijania.
W warsztatach uczestniczyły 23 osoby z różnych zakątków Polski. Poniżej szersza relacja Ani Przybylskiej.

W sobotę, 15 maja-w ramach warsztatu “Elementy treningu szczęścia” wzniecaliśmy w sobie poczucie szczęścia pod okiem prowadzącej ten trening Oli Chmielińskiej. Ola zaproponowała autorską koncepcję “treningu szczęścia” i pracy z zasobami ludzkimi. Zanurzyliśmy się w ciepełku, którym Ola nas obdarzyła, prowadząc trening z delikatnością i kulturą. Okazało się, że jednak każdy z nas przeżywa krótsze lub dłuższe chwile szczęścia. Uświadomiliśmy sobie także, iż na te małe chwile odczuwane jako “bycie szczęśliwym” składają się całkiem zwyczajne, wręcz banalne momenty dnia, np. chwila “dla siebie” z poranną kawą, podczas której dokonuje się strategicznych przemyśleń dotyczących bliższej i dalszej przyszłości, kiedy to “słucha” się własnych myśli, oglądanie świata z wysokości Wieży Eiffla i odkrycie, że warto żyć, bo jest pięknie, zjadanie pomidora na szczycie góry(podobno smak jego jest nieporównywalny z jakimkolwiek pomidorem na talerzu…). To takie “małe szczęścia”, choć wielkie też bywają…

W niedzielę odbyły się równolegle dwa treningi z metody synektycznej. Prowadzący, panowie: dr Krzysztof T. Piotrowski i dr Jarosław Orzechowski poprzedzili warsztaty prezentacją multimedialną, która była doskonałym wprowadzeniem i naświetleniem, jaka jest istota metody synektycznej. Następnie – obie grupy w oddzielnych pomieszczeniach- bardzo wydajnie pracowały, próbując rozstrzygnąć problem: ” Latem w autobusie śmierdzi”, ” Jak zwalczać fałsz”, “Dziury w drogach(także w edukacji…)”. Pojawiło się wiele ciekawych pomysłów rozwiązania tych z pozoru banalnych problemów: np. zamontować czujniki na przystankach, by tam nie zatrzymywał się autobus, zapłacić śmierdzącemu delikwentowi, by wysiadł, wyposażyć pojazd w śluzę zapachową, wydzielić część dla śmierdzieli. Warto dodać, że człowiek śmierdzący został określony jako ból głowy na randce, jako destrukcyjny nauczyciel dyplomowany w gronie pedagogicznym-psuje a nie da się go usunąć. W kwestii zwalczania fałszu-pojawiły się następujące pomysły: wynaleźć serum prawdy, modulator głosu w ustach, genetycznie wyeliminować fałsz z życia. Dziury w edukacji-zostały określone jako paśniki dla zwierząt bez pożywienia, wyschnięte potoki górskie, lekcja wychowawcza bez celu wychowawczego. To tylko niektóre pomysły, pojawiające się w trakcie treningu. Uczestniczenie w jednym i drugim warsztacie przysporzyło nam wszystkim wiele radości, miło było razem rozwiązywać problemy i “przewietrzyć” swoje umysły świeżym powiewem.

Dziękuję serdecznie wszystkim Uczestnikom za udział i wytworzenie wspaniałej atmosfery spotkania. Szczególnie zaś dziękuję Dorotce Kuleszy, która podjęła trud organizacji spotkania, zadbała o to, aby nam było z sobą dobrze. I było!!! Witkowi Ligęzie dziękuję za udostępnienie pomieszczeń Kangura do naszej dyspozycji Państwu prowadzącym dziękuję za znakomite przygotowanie i sprawne przeprowadzenie treningów. W imieniu Uczestników warsztatów:
DZIĘKUJĘ

Z wdzięcznością przyjmę jakiekolwiek uwagi dotyczące organizacji spotkań oraz zapotrzebowania na konkretne tematy.
Pozdrawiam i raz jeszcze dziękuję
Anna Przybylska

PS.
Już po zakończeniu warsztatów uczestnicy otrzymali mailem prezentację o synektyce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *