Laboratorium Treningu Twórczości PSK

logo-pskPolskie Stowarzyszenie Kreatywności zorganizowało w ramach cyklicznych zajęć metodycznych Laboratorium Treningu Twórczości PSK kolejne warsztaty. Tym razem były to

Warsztaty ekspresji teatralnej i plastycznej

Warsztat I, ekspresji teatralnej,
Warsztat poprowadziła Elżbieta Sikora.
Część I, poświęcona była ćwiczeniom zasady ludyczności, jednej z najważniejszych zasad heurystyki oraz zrozumieniu, dlaczego humor i zabawa zwiększają kreatywność uczestników zajęć twórczych.
Część II, poświęcona była technikom opowiadania teatru improwizacji jako narzędzia rozwijającego twórczość.

Warsztat II, “Sztuka w kierunku … Bestiariusza”
Tworząc własne dzieła (i działania) zastanowimy się, jak obecnie tworzy się sztukę i… po co?. Warsztat poprowadziła Barbara Kaczorowska, zabierając nas w podróż do najnowszej sztuki wizualnej, przedstawiając związki twórczości ze sztuką, oczywiste – nieoczywiste (dowolne skreślić), w kontekstach pieczołowicie zaplanowanych i kunsztownie wykonanych dzieł, działań lub realizacji:

  • których przedmiotem zainteresowania są najbardziej banalne tematy i czynności
  • lub/i polegają na wyłącznym kopiowaniu cudzych lub własnych dzieł
  • lub/i artyście chodzi o to by zbulwersować, zaszokować, spowodować wymioty (swoje lub publiczności)…
  • lub/i artyście chodzi o to by nie wywoływać żadnych emocji
  • lub/i nie wiadomo o co chodzi artyście
  • … lista nie jest wyczerpana

Na deser bezpieczna i grzeczna sztuka średniowiecznych ksiąg – projekt artystyczno-edukacyjny “Bestiariusz”.

Termin
Warsztaty odbyły się w sobotę 12 lutego 2011 r. w dwóch grupach równolegle:

Miejsce
Polskie Stowarzyszenie Kreatywności, 31-031 Kraków ul. Dietla 93 oficyna
/Ośrodek Twórczej Edukacji “Kangur”/

Anna Przybylska – Notatka z LTT

Spotkaliśmy się kolejny raz, by przeżyć sobotę 12 lutego w Krakowie, bawiąc się i ucząc. Zebraliśmy się w Ośrodku Edukacji Twórczej KANGUR, zarazem także siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności w liczbie 35 osób. Punktualnie o godzinie 9:00 rozpoczęły się warsztaty. Jedna grupa pracowała pod okiem Eli Sikory- warsztat technik teatralnych, druga zaś- pod okiem Basi Kaczorowskiej-warsztat plastyczny.

U Eli uczyliśmy się jak “ułożyć ” sobie właściwe kontakty z panem WC, czyli Wewnętrznym Cenzorem, zwanym także Wewnętrznym Krytykiem, co w efekcie jego działalności-wychodzi na to samo…Rodzimy się z określonymi psychicznymi “liniami papilarnymi”, czyli niepowtarzalną, niedefiniowalną, ale wyraźną cechą, która nas określa i odróżnia od pozostałych ludzi. Nasza osobowość składa się z wielu wewnętrznych głosów, ale WC- jest w tym gronie bardzo aktywny i potrafi mocno przyhamować rozwój osobisty, blokuje możliwość bycia kreatywnym. Wraz z rozwojem- coraz bardziej odchodzimy od początkowych” linii papilarnych” i przystosowujemy się do otaczającego świata. WC ciągle pcha się do pierwszego szeregu, jest czujny i bardzo aktywny. Warto zauważyć, że sama treść krytyki WC różni się w zależności od systemu wartości obowiązującego w danej kulturze. Np. w Ameryce WC ma pretensje, jeżeli nie jesteś kimś wyjątkowym, nie wybijasz się ponad innych, nie chce, żebyś był kimś zwyczajnym, żebyś zniknął w tłumie, australijski WC mówi: nie podnoś głowy, bo ją stracisz, w północnoeuropejskich krajach, będących pod silnymi wpływami kalwinizmu- też nie należy się wybijać, nawet jeśli dokonało się czegoś wyjątkowego… Im bardziej się starasz, tym bardziej on się rozpiera. A więc- trochę się z nim mocowaliśmy, by zechciał przyjąć do wiadomości, że jest nam potrzebny, ale niekoniecznie w roli decydenta… No i w końcu- niektórzy( bo tak łatwo obłaskawić on się nie da) mogli mu powiedzieć: HOLA!! Było to bardzo ciekawe i potrzebne doświadczenie. Ponadto poznawaliśmy techniki opowiadania teatru improwizacji, jako narzędzia rozwijającego twórczość.

Na warsztacie prowadzonym przez Basię- “wyruszyliśmy” we wspólną podróż do najnowszej sztuki wizualnej. Spośród przedstawionych różnorodnych przykładów dzieł – kwalifikowaliśmy je z różną trafnością do działu SZTUKA i NIESZTUKA. Jednym z wariantów tej wędrówki- było nadawanie tytułów: Pejzaż z…, choć na zdjęciu nie było pejzażu…, martwa natura z …., portret polityka….No i Basia przyzwoliła także na użycie wulgarnych wyrazów w opatrzeniu tytułem wskazanych dzieł… Tu nasza kreatywność także iskrzyła…wykazaliśmy zadziwiające bogactwo nazewnictwa… I co chwilę wybuchały salwy śmiechu…A na deser- rysowaliśmy BESTIE według podanego przepisu. Każda bestia otrzymała imię i zadanie do wykonania, któremu musiałaby sprostać, gdyby ożyła.

Spotkanie dało nam możliwość zdobycia kolejnych doświadczeń, które okazują się bardzo przydatne w codziennym funkcjonowaniu zawodowym i osobistym, zapewne stało się kolejnym źródłem inspiracji. Myślę, że każdy uczestnik podładował sobie “bateryjki”. Wspólna twórcza zabawa sprawiła, że wytworzył się bardzo przyjazny, ciepły klimat, sprzyjający rozmowom różnym, nawiązaniu nowych kontaktów. Było to kolejne spotkanie, które potwierdziło, że potrafimy i lubimy z sobą być! Bo twórczość cieszy!!!

Dziękuję szczególnie Dorotce Kuleszy za trud przygotowania spotkania- od prowadzenia naboru, po zakup kawy, herbaty, materiałów potrzebnych do realizacji programu warsztatów a nawet upieczenie chleba, przygotowanie domowych past wyśmienitych w smaku, placka- upiekła Monika, nasza Świeżynka (zapisała się do PSK i od razu – ubogacone, pyszne wpisowe!!…:-)dziękujemy!). Witkowi Ligęzie dziękuję za udostępnienie pomieszczeń KANGURA dla potrzeb Laboratorium, byśmy czuli się dobrze i mogli twórczo pracować.

A Wszystkim Uczestnikom- dziękuję za wspólne przeżycia i obecność na Walnym Zebraniu, co po całym dniu intensywnej pracy warsztatowej związanej z oswajaniem WC i powoływaniem do istnienia BESTII- było niemałym wyczynem.

Serdecznie wszystkich pozdrawiam i do zobaczenia na następnych spotkaniach.

Krótkie informacje o prowadzących warsztaty

Elżbieta Sikora
z wykształcenia reżyser teatralny. Pierwsze spektakle reżyserowała w teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu. 20 lat pracowała jako reżyser i redaktor w TVP (w redakcji Teatru dla Dzieci i Młodzieży oraz w Telewizji Edukacyjnej). Ukończyła Szkołę Treningu i Warsztatu Psychologicznego Ośrodka INTRA. Od 1978 roku prowadzi warsztaty i szkolenia teatralne, treningi twórczości i twórczego rozwiązywania problemów dla dzieci, kadry teatrów amatorskich, studentów wyższych uczelni, nauczycieli i firm. Pracuje w oparciu o metody aktywne. Prowadzi też warsztaty wystąpień publicznych i pracy przed i z kamerą. Miłośniczka historii, specjalistka z zakresu Powstania Warszawskiego. Obecnie związana z Teatrem Młyn – Warszawską niezależną sceną społeczną.

Barbara Kaczorowska
ukończyła Wydział Edukacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. W 2010 roku obroniła doktorat na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prowadzi projekty, treningi i warsztaty edukacyjno-artystyczne i artetrapeutyczne dla różnych grup uczestników (dzieci, młodzieży, studentów, seniorów). Jest autorką publikacji z obszarów sztuki, edukacji i arteterapii. W pracy artystycznej zajmuje się sztuką książki, obiektem, sztuką interaktywną, performance.

Zdjęcia z warsztatów wykonał Krzysztof J. Szmidt.
Obejrzyj zdjęcia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *