Mgr Elżbieta Płóciennik prowadzi pilotażowe badania “obrazków dynamicznych”

W pilotażowych zajęciach eksperymentalnych z wykorzystaniem techniki “Obrazki dynamiczne rozwijające wyobraźnię i zdolności twórcze” bierze udział 46 dzieci 6-letnich z dwóch łódzkich przedszkoli na Górnej. Zajęcia te zaplanowane są na okres 5 miesięcy (20 jednostek 45 minutowych 1 raz w tygodniu) i odbywają się warunkach naturalnych.

Autorem techniki oraz koncepcji zajęć edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem opracowanych obrazków jest mgr Elżbieta Płóciennik – nauczyciel przedszkola, wykładowca WSHE i członek PSK.
Plastycznie obrazki opracowała mgr ASP w Łodzi Anetta Dobrakowska.

Wg założonej koncepcji, technika ta może być bodźcem inspirującym dziecko do tworzenia historyjek na podstawie wyobrażonych lub przewidywanych wydarzeń inicjujących lub kończących zilustrowaną sytuację oraz stymulatorem działań twórczych dziecka w zakresie tworzenia tytułów do obrazków lub historyjek, wymyślania bohaterów własnych opowiadań oraz ich przygód, tworzenia niespotykanych i oryginalnych elementów architektonicznych, pojazdów, wydarzeń, sytuacji, przedmiotów, itp.
Opracowane obrazki dynamiczne, rozwijając wyobraźnię i myślenie dziecka, mają szansę pełnić także i inne funkcje dydaktyczne: inspirowanie dzieci do stawiania pytań i samodzielnego poszukiwania na nie odpowiedzi, pobudzanie umiejętności manipulowania pojęciami, wyobrażeniami, doświadczeniami oraz wiedzą, stymulowanie ciekawości i aktywności poznawczej dziecka, rozwijanie myślenia dywergencyjnego poprzez prowokowanie do generowania wielu dobrych rozwiązań postawionego problemu, podnoszenie samooceny dziecka, prowokowanie do twórczego działania w innych dziedzinach aktywności: w plastyce, muzyce, działaniach teatralnych i ruchowych.
Weryfikacja koncepcji i skuteczności techniki rozpocznie się od marca 2007 roku zgodnie z zasadami badań pedagogicznych wg planu Solomona (Brzeziński, 2000; s.71), czyli wg planu czterogrupowego z dwiema grupami eksperymentalnymi, z pretestem w dwóch grupach przedszkolnych i posttestem w czterech grupach przedszkolnych.

e2rd

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *