Relacja z Laboratorium Treningu Twórczości “Tworzymy – Widzimy – Liczymy” – 23 maja

Polskie Stowarzyszenie Kreatywności zorganizowało kolejne Laboratorium Treningu Twórczości “Tworzymy – Widzimy – Liczymy (co, jak, na co, po co…)”, które tym razem odbyło się w Młodzieżowym Domu Kultury nr 2
w Poznaniu w dniu 23 maja 2015 r. W tej bardzo twórczej formule doskonalenia zawodowego uczestniczyło prawie 30 osób z odległych stron Polski, reprezentując różne środowiska edukacyjne (nauczyciele przedszkoli i różnych typów szkół, pracownicy akademiccy, pracownicy – artyści z MDK w Poznaniu).

Nie da się ukryć, że Laboratoria Treningu Twórczości mają swoistą atmosferę, tworzoną po trochu i przez organizatorów, przez trenerów, ale naprawdę nade wszystko przez uczestników przyjeżdżających z pozytywną, mocną energią. Nauczyliśmy się wspólnie bardzo wiele, choć zapraszając na warsztaty o określonym tytule, wiele osób myślało – to nie dla mnie! To mi się nie przyda! Jakże to było błędne przekonanie…

Między spojrzeniem a myśleniem – książka obraz(k)owa
Pani Monika Just (dr nauk społecznych, Łódź) przeniosła nas w czarujący świat książki obraz(k)owej, pokazując, jak ta zdobywająca popularność formuła książki dla młodszych i starszych, może być inspiracją dla wszystkich miłośników czytelnictwa, ludzi kochających czytać, lubiących rozmawiać o tym, co ważne, co poruszyło, ale i dla ludzi szukających nowych tropów i odpowiedzi na najprzeróżniejsze pytania.
Książka obrazowa to książka nieobojętna. To książka poruszająca, prowokująca do stawiania pytań. Wykonana nieprzypadkowo, z należytą troską, przemyślnie zaprojektowana tak, by zachwycać i rozwijać. To książka pełna szacunku dla możliwości poznawczych zarówno dziecka, jak dorosłego.
Autorka warsztatu opowiadała o książce obrazowej („Picture book”), która ją zachwyciła – zarówno pod względem treści jak i formy, a także zaprosiła do myślenia w kategoriach porównań i zestawień. Uczestnicy mieli okazję przekonać się, jak można wzruszyć się, czytając wspólnie piękną książkę pani Iwony Chmielewskiej, jak można z nią pracować z małymi i starszymi dziećmi. Odkryliśmy w sobie pokłady cierpliwości, zaproszeni zostaliśmy do twórczej pracy.

Bardzo polecamy ten warsztat (znajdzie się on w ofercie doskonalenia PSK już od jesieni na stałe) wszystkim – nauczycielom nie tylko edukacji wczesnoszkolnej (bo często jest takie błędne przekonanie, że to tylko odbiorcy tego warsztatu), ale i rodzicom. Może to pomysł na inne szkolne spotkanie z rodzicami? Jesteśmy przekonani, że tak.

Liczyć inaczej –  dyskalkulia
Ewa Bodnar (pedagog, terapeuta(dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia), trener twórczości,  Stargard Szczeciński) uwiodła swoim jednocześnie profesjonalnym, ale i niebanalnym podejściem do problematyki pomocy pedagogicznej osobom np. z dyskalkulią. Co my tak naprawdę wiemy o problemach, jakie stają na drodze do efektywnego uczenia się? Jak można sobie z nimi poradzić? Co – w praktyce – może zrobić szkoła, dyrektor, ale przede wszystkim konkretny nauczyciel (a także rodzic), by pomóc tym, którzy tego potrzebują?

To była fascynująca podróż po królestwie matematyki. Autorka warsztatu nawet tych najoporniejszych przekonywała, że można “królową” nauk pokochać, ale nade wszystko – się jej nie bać. Ilość narzędzi, często prostych, w dużej mierze wykonanych przez samą trenerkę, po prostu nas, uczestników, zdumiewała po wielekroć.
W trakcie warsztatu przedstawione zostały aspekty teoretyczne rozwoju zdolności do uczenia się matematyki i dojrzałości szkolnej wg Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, Anny Walerzak – Więckowskiej i innych. Było i o definicjach i charakterystyce funkcjonowania ucznia z dyskalkulią (diagnoza) oraz przegląd definicji dyskalkulii. Ale przede wszystkim mogliśmy się przekonać w praktyce, jak stymulować zdolności matematyczne za pomocą różnorodnych ćwiczeń.

Podobnie bardzo polecamy ten warsztat (znajdzie się on w ofercie doskonalenia PSK już od jesieni na stałe) wszystkim nauczycielom , to znakomity pomysł na przydatne szkolenie dla rady pedagogicznej, a także na spotkanie z rodzicami.

Nie sposób nie napisać o atmosferze miejsca, w którym się spotkaliśmy, czyli przestrzeni Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 w Poznaniu, którą otworzyła dla nas pani dyrektor Hanna Konieczna. Byliśmy pod wrażeniem występu Zespołu Tańca Współczesnego AKCENT, prowadzonego przez panią Monikę Kabacińską – dzięki nim “rozkruszyliśmy” lody, przywitaliśmy się tanecznie i przygotowaliśmy się na twórczą przygodę. Do końca dnia mieliśmy w sobie tę kulkę energetyczną, która się w nas dobrze zadomowiła.

Reasumując – cieszymy się ze wspólnego spotkania, wierząc, że spotkamy się podczas kolejnych.

Wakacyjne Laboratorium Twórczości w dniach od 25 lipca do 1 sierpnia (szczegóły w osobnej wiadomości), a LTT już w październiku.

Zapraszamy!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *