TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY EDUKACJI DZIECI ZDOLNYCH

Tegorocznym hasłem konferencji były: “Zdolność i twórczość: od potencjału do realizacji”, zgromadziła ona wielu starszych i młodszych badaczy i praktyków. Szczególnie oczekiwano na plenarne wykłady znanych szeroko w świecie uczonych: prof. Klausa Urbana, znanego głównie jako współtwórca słynnego testu myślenia twórczego, oraz prof. Joan Freeman, która od 35 lat bada losy życiowe tych samych zdolnych osób. I nadzieje nie zostały zawiedzione, zwłaszcza w tym drugim przypadku. Prof. K. Urban przedstawił znaną już koncepcję twórczości jako systemu złożonego z sześciu komponentów, wzbogaconą o elementy społeczne i aksjologiczne. Powstał swoisty “walec twórczości” – model, który autor określa jako “Odpowiedzialna Kreatointeligencja” (Resposible Creatointelligence). Natomiast J. Freeman przykuła uwagę wszystkich słuchaczy opisem wybranych losów życiowych zdolnych osób, wśród których są i słynni artyści, jak i “nieudacznicy”. Emocjonalność oraz treści tego wystąpienia, dotyczące meandrów życiowych, z jakimi mają do czynienia zdolni, spotkały się z żywym oddźwiękiem wśród słuchaczy. Jeszcze raz okazało się, że badania jakościowe twórczych osób są ciekawsze. Szczegóły w nowej książce J. Freeman pt.”Gifted Lives. What Happens when Gifted Children Grow Up, Routledge 2010.
W całej konferencji widać było członków PSK, część z nich wygłosiła referaty i komunikaty. I tak:
– Aleksandra Chmielińska: “Twórczość jako źródło szczęścia. Koncepcja psychologii pozytywnej a praktyka psychoedukacji”.
– Beata Dyrda: “Uczniowie o wysokich osiągnięciach, uczniowie zdolni, uczniowie twórczo myślący, czyli o różnicach w funkcjonowaniu dzieci zdolnych w szkole”.
– Dorota Kulesza: “Szkolna Liga Twórczości – systemowe wspieranie postawy twórczej w Gimnazjum Niepublicznym w Zabierzowie Bocheńskim”.
– Małgorzata Siekańska: “Środowisko rodzinne a rozwój zdolności sportowych”.
– Anna Przybylska: “Świat dziecka, które widzi dalej i wyżej …”.
– Ewa Wiśniewska: “Stymulowanie zdolności twórczych poprzez trening – wyniki badań eksperymentalnych”.
– Krzysztof J. Szmidt: “Twórczy Zachód, twórcza Polska. Rozważania o społeczno-kulturowych uwarunkowaniach rozwoju kreatywności”.
Szkoda, że referujący mieli tak mało czasu na swoje referaty (10 minut; poza mną – 45 minut na wykład plenarny). Wszyscy zgodnie podkreślali, iż poziom naukowy tegorocznej konferencji był wysoki, a wielu młodych badaczy i praktyków realizuje bardzo oryginalne, nowe i niesztampowe programy badawcze i edukacyjne. Profesor Limont szepnęła mi do ucha, że “Możemy już spokojnie iść na emeryturę”. Racja! Udało nam się też pozyskać nowych członków. Są to: psycholog prof. Maria Ledzińska z UW, pedagożki: dr Bernadetta Didkowska z UMK oraz dr Barbara Kaczorowska – twórczyni rewelacyjnego projektu edukacyjnego (polecam serdecznie: Bestiariusze ). Za dwa lata kolejna sesja toruńska.

Krzysztof J. Szmidt

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *