Wiesława Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować

Oto mamy wreszcie pierwszy polski podręcznik akademicki z zakresu pedagogiki (psychologii?) zdolności, długo oczekiwany i zapełniający dotkliwą lukę na półkach książek naukowych. Witając z radością tę publikację autorstwa wybitnej znawczyni tematu, profesor Wiesławy Limont z UMK w Toruniu, od razu nasuwa mi się pytanie o to, dlaczego Autorka i wydawca nie nazwali jej właśnie tak: “Pedagogiką zdolności”? Bo praca ta ma charakter niemal całościowego wykładu z zakresu pedagogicznych i psychologicznych aspektów zdolności i powyższy tytuł “pasuje” do niej w całej rozciągłości. Autorka kolejno omawia pojęcie zdolności, ustawy dotyczące kształcenia dzieci zdolnych, koncepcje zdolności, charakterystyki uczniów zdolnych, problem diagnozowania zdolności, kształcenie zdolnych i programy wspierania zdolności oraz ich ewaluację, nauczyciela dzieci zdolnych, na koniec zaś opiekę nad zdolnymi oraz syndrom nieadekwatnych osiągnięć. Widzimy więc, że tematyka jest niemal kompletna. Z wielką erudycją, ale i klarownością wykładu, Autorka charakteryzuje poszczególne zagadnienia, podając też stosowne przykłady z praktyki i odwołując się do bardzo bogatej literatury przedmiotu – bibliografia zajmuje 32 strony!!! (dziwnym jednak trafem pomija świetne metodycznie publikacje Iwony Czaji-Chudyby). Sporo miejsca Autorka poświęca zdolnościom twórczym i programom rozwijającym kreatywność. Nie mam wątpliwości, że w rezultacie otrzymaliśmy najlepszy polski podręcznik na temat zdolności, który powinien znaleźć się w podręcznej biblioteczce każdego speca od twórczości i uzdolnień. Lektura konieczna!!!

K.J. Szmidt

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *